About Me

My photo
Jitra, Kedah, Malaysia
Assalamualaikum. Welcome to my blog.. I'm deeba.. I'm 20 years old, be my follower ya, thanks readers.. :) "go go go , fight fight fight , win win win"..enjoy k..

Pengikut Setia Saya :)

Mengapa Mengeluh ?? (:

Kita selalu bertanya dan Quran sudah menjawabnya.


Kita bertanya : Kenapa aku diuji ?
Quran menjawab, apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, "Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta" Surah al-Ankabut, ayat 2-3.


Kita bertanya : Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan ?
Quran menjawab, "Boleh jadi kamu mebenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidk mengetahui". Surah al-Baqarah, ayat 216.


Kita bertanya : Kenapa ujian seberat ini ?
Quran menjawab, Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya". Surah al-Baqarah, ayat 286.


Kita bertanya : Kenapa kita rasa frust ?
Quran menjawab, "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman". Surah Ali Imran , ayat 139.


Kita bertanya : Bagaimana aku harus menghadapinya ?
Quran menjawab, "Dan mintalah pertolongan(kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang kusyuk". Surah al-Baqarah, ayat 45.


Kita bertanya : Kepada siapakah aku berharap ?
Quran menjawab, "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal". Surah al-Taubah, ayat 129.


Kia bertanya : Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini ?
Quran menjawab, "Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan Syurga untuk mereka". Surah al-Taubah, ayat 111.


Kita berkata : Aku tak tahan!!
Quran menjawab, "....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir". Surah Yusuf, ayat 12.


Kita berkata : Sampai bila aku akan merana begini ?
Quran menjawab, "Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan". Surah al-Insyirah, ayat 5-6.


Sudah!! Jangan mengeluh lagi. pergi baca Al-Quran..!!




Sekian saja untuk entri kali ini.. Sekadar nak berkongsi pengetahuan untuk kwn2 smua :) 
Assalamualaikum..





2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...